Angrepp av krusbärsstekellarver

Härom morgonen upptäckte jag att min kära krusbärsbuske (sort okänd) var totalt kaläten, knappt ett blad fanns kvar. Jag misstänker starkt att det är larver av krusbärsstekeln Nematus ribesii som varit i farten. De är ökända för sin glupskhet och förmåga att kaläta hela buskar på några få dagar.

Larven blir upp till 20 mm lång och är ljusgrön med svarta fläckar och svart huvudkapsel (se bild). Skadorna visar sig först som små runda hål på enstaka blad, främst på lågt sittande grenar i buskens inre delar. Krusbärsstekelns larv kan även angripa röda och vita vinbär, men går inte på svarta vinbär. På svarta vinbär kan dock liknande angrepp åstadkommas av larver från vinbärsbladsteklarna Nematus ribesicola eller Nematus olfaciens.

Åtgärd: Angrepp kan stoppas om man tidigt plockar bort alla blad som fått små hål och har nykläckta larver på sig. Vid längre framskridna angrepp kan larverna behandlas med något insektsmedel. Själv föredrar jag att använda ogiftiga och lätt nedbrytbara medel. Såpvatten fungerar till mycket och det hade effekt på dessa larver, även om jag var ganska sent ute med att behandla. Upprepad behandling ger oftast bäst resultat.

  Såhär ser den lille gynnaren ut! Ja, han var ju inte ensam, han hade hjälp av fler dussin kamrater. Såhär såg min krusbärsbuske ut efter att ha blivit angripen av krusbärsstekelns larver.

Inlägget är skapat av Nina. Jag kommer främst att skriva om grönsaker, frukt och bär som är mina främsta intresseområden. Det hindrar dock inte att det kan smyga sig in en och annan prydnadsväxt i mina rader! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0